Storytelling – co to znaczy?

Autor: Marta Lewandowska-Niemiec
Data: 2022-02-12

Stałyśmy w wąskim, ciemnym korytarzu. Mama próbowała założyć mi ciasny, wełniany sweter.
Darłam się wniebogłosy: „Nie zakładaj. Gryzie!
Skrzyżowałam ręce na brzuchu, tupnęłam nogą i odburknęłam: „Nie ubieram.
Z anielską cierpliwością mama przytuliła moją główkę do swojej piersi i szepnęła: „Dobrze, ubierzemy inny.”

Ta scena oddaje metaforycznie mój stosunek do Storytellingu, który jest przecież niczym innym, jak sztuką opowiadania historii.

Już tłumaczę.

Storytelling mnie gryzie. Jako słowo. W rzeczywistości obrósł marketingową otoczką. Może kojarzy się wam z manipulacją i nieprawdą. Kreowaniem swojego wizerunku pod potrzeby innych. A przecież w opowieściach chodzi o autentyczność. Przede wszystkim bądź sobą! Pokazuj swoje emocje, obawy i radości.

Opowieści towarzyszą nam od najmłodszych lat.
Nasze babcie opowiadały nam o naszych rodzicach.
My opowiadamy o nas naszym dzieciom.

To jak budujesz narrację o sobie pokazuje, jak o sobie myślisz. Odkrywa.

Dlatego autentyczność wymaga odwagi. Oznacza, że pokazujesz siebie taką jaka jesteś – wady, obawy i mocne strony. Wymaga też uporania się z przekonaniami zarówno na swój temat, jak i na temat mówienia o sobie. Zabierania przestrzeni i stawiania siebie w miejscu osoby godnej wysłuchania.

Może w Twoim domu nikt Ci nie mówił, w czym jesteś dobra. A może w ogóle nie rozmawiano o tym, co ważne. I może wciąż pamiętasz palec nauczycielki lub mamy skierowany w Twoją stronę z pytaniem „Dlaczego się tego nie nauczyłaś?”, kiedy dostałaś 4+.

Historie z życia, które zapamiętałaś budują Twoje przekonania o tym, czy warto w ogóle o sobie wspominać.

Storytelling – bądź bohaterką swojej opowieści.

Na pierwszym miejscu w storytellingu stoisz Ty i Twoja historia. Ważna dla Ciebie, zapisana dzięki emocjom. Niczego nie musisz wtedy wymyślać. Nie musisz udawać. Wystarczy, że szczerze opowiesz o tym, co dla Ciebie ważne, a osoby które myślą i czują podobnie trafią do Ciebie.
I nie muszą to być tylko Twoi klienci. Może się okazać, że przyciągniesz osoby, które zostaną Twoimi przyjaciółmi lub partnerami nie tylko w biznesie.
Potrzebujemy historii innych, by się inspirować. Poznawać. Zakochiwać. I również cieszyć obecnością.

Odkrycie tego, co w Tobie unikalne, co stanowi Twoją siłę i sprawia, że się wyróżniasz to krok pierwszy.
Kolejne to uruchomienie Twojej kreatywności, podkręcenie odwagi, dodanie kilku narzędzi i technik.
W efekcie wyciągnięcie esencji.

Chcesz nauczyć się mówić o sobie dobrze i dzięki temu zostać bohaterką swojej własnej opowieści? Storytelling jest dla Ciebie!

Zapraszam na bezpłatne konsultacje 1:1.

Gotowa na więcej?